Les fotografies que tot seguit analitzarem formen part d’un total de 8
anuncis publicitaris que tenen com a objectiu promoure el turisme a dos països
que formen part de la península ibèrica: Espanya i Portugal.
Les imatges s’agrupen a partir de 4 parelles segons la seva temàtica. Els
anuncis 1 i 2 tracten sobre l’oci i les festes, el 3 i 4 fan referència a l’arquitectura,
el 5 i 6 a la gastronomia i finalment els 7 i 8 es centren especialment en les
platges.
Els anuncis presenten moltes diferències entre ells. Tenint en compte els
seus objectius publicitaris adopten unes formes concretes que els caracteritzen
i que reflecteixen el que volen transmetre. Per començar el títol d’ambdós
països ja difereix bastant. El de Portugal es titula “DESCUBRA PORTUGAL, UN
PAÍS QUE VALE POR MIL”, mentre que el d’Espanya es pronuncia com a “I NEED
SPAIN”.
Comencem amb l’anàlisi sintàctic dels missatges publicitaris.
IMATGE 1
IMATGE 2

Imatges 1 i 2: si ens fixem en les línies, està dividida en tres franges verticals, com
si es tractés d’una composició d’imatges separades entre elles per aquesta
disposició vertical, sense cap línia visible que les delimiti. En cadascuna de
les franges hi apareix una fotografia d’un paisatge diferent del país, encara
que gràcies a la composició es crea l’efecte d’una imatge unitària, un sol
espai. Un espai que manté una sola forma però que alhora mostra tres llocs
diferents.
En la imatge 1 i predomina la línia vertical per sobre de l’horitzontal que
ve marcada pel turó dels edificis que mostren el paisatge del país. Del
contrari, a la imatge 2 i predomina la línia horitzontal marcada pels
personatges que ballen i per l’eslògan del cartell. No obstant aquesta
horitzontalitat la trenca una construcció vertical.
Pel què fa a la forma i el moviment, la imatge 1 es caracteritza per formes
geomètriques, més rectes i quadrades. No hi observem vida ni moviment, fins i
tot l’aigua i el cel resten pràcticament estàtics. En canvi, a la imatge 2 té
el moviment com a eix central, les persones que es troben al centre del cartell
estan en moviment, la majoria d’ells fins i tot ballant. Predominen també les
formes corbes i més aviat amb tendència a ser arrodonides. La lletra de
l’eslògan i la marca del país segueixen també aquestes línies en moviment i
arrodonides.
Si ens fixem ara en el color podem afirmar que presenten també una gran
diferència. Per una banda a la imatge 1 hi predomina per sobre de tot el color
blau, en concret de diferents tons de blau que es troben al mar i al cel.
L’únic que trenca una mica amb aquest color fred i hi aporta un to càlid és la
última imatge de nit on es veu reflectit el llum dels edificis al mar i li
atorga un toc càlid. A la imatge 2 en
canvi hi predomina una gamma de colors freds, representada sobretot per liles,
blaus i negres que configuren un espai un tant màgic i que evoca a la festa, a
la nit. Hi contrasta en certa mesura l’edifici de color blanc i les lletres
també d’aquest color.
IMATGE 3
IMATGE 4
Imatges 3 i 4: pel què fa a les línies la imatge 3 es
troba dividida de la mateixa manera que la imatge 1, hi apareixen de nou els 3
espais diferents delimitats per a unes línies imaginàries. En cada un dels
espais hi podem apreciar tres edificis diferents que ofereix el país. La imatge
4 en canvi segueix igual que la imatge 2, és una fotografia única, on només es
mostra un espai.
A la imatge 3 hi predominen de nou les línies geomètriques, quadrades i
rectes que donen una sensació de rigidesa, serietat, però alhora qualitat. És
tot molt estàtic i no hi ha moviment. Contràriament, a la imatge 4 hi destaquen les formes sinuoses, corbes i
que donen profunditat i moviment. Els personatges de la dreta també estan en
moviment fet que remarca les formes del Guggenheim. Podem observar una
contraposició a la imatge 4 en l’espai. Per una banda el conegut museu
representa la ciutat urbana, la ciutat, mentre que el fons on es troben els
personatges representen la natura, la part més salvatge del país.
Si ens fixem en els colors, a la part superior de la imatge 3 i predomina
el color blau del cel, neutre, sense canvis cromàtics. A partir de la meitat
inferior de la imatge i predominen en canvi els colors terrosos, marró, taronja
i ocre, els quals representen la terra. A la imatge 4 s’hi deixen veure colors
metàl·lics que formen part del Guggenheim, i el color lila que també apareix a
aquest edifici i al cel. El color verd també destaca en aquesta imatge que
contrasta i ofereix la representació de la part terrenal i natural del país.
Els colors i la lluminositat de l’edifici es remarca també amb la marca del
país que es troba a la dreta inferior de la imatge.
IMATGE 5
IMATGE 6
Imatges 5 i 6: la imatge 5 segueix en la línia de les
dues anteriors de Portugal. Està dividida en diverses franges per línies
verticals, en aquest cas un total de 4 que li segueixen donant verticalitat i
ordre. En canvi la imatge 6 ofereix un caos total, desordre protagonitzat pels
ingredients i productes de cuina que a més són de formes arrodonides i corbes.
No obstant, contrasta la figura de Ferran Adrià que hi aporta verticalitat.
Les fotografies que conformen la imatge número 5 acaben composant la forma
d’un plat o recipient on posar el menjar, element que representa al gastronomia
del país. Per una banda hi trobem una bóta de vi i per l’altra un plat que
conté alguns aliments. Les dues imatges centrals mostren aliments típics del
país: el marisc i el peix. D’aquesta manera observem en una sola imatge, en
forma de “collage”, els elements que representen millor la gastronomia de
Portugal. Pel què fa a la imatge 6 no hi observem tant els aliments propis del
país sinó que el que representa la gastronomia de l’espai és el personatge que
ocupa el lloc central de la imatge, el cuiner Ferran Adrià, icona de
l’alimentació a Espanya. No obstant també cal dir que hi apareixen aliments de
la dieta mediterrània.
Una vegada més una de les diferències entre les imatges d’ambdós països és
el moviment. Per una banda la imatge 5 resta estàtica, tots els aliments es
troben sobre algun recipient. Per altra la imatge 6 mostra moviment a partir
del joc de malabars que protagonitza Ferran Adrià amb alguns aliments i
d’altres que estan sobre la taula estan disposats de tal manera que no donen la
sensació de rigidesa.
Si ens fixem en el color i la llum cal assenyalar que la imatge 5 ofereix
uns colors molt naturals, clars i una llum pràcticament uniforme que ajuda a
aquesta naturalitat. Destaca davant dels altres el color vermell del marisc. En
canvi la imatge 6 juga amb els clarobscurs, ús de colors negres i foscos contrastats
amb el blanc i les llums que il·luminen sobretot la part central de la imatge
marcada pel seu protagonista. Cal dir que tota ella és una imatge fosca que
ofereix un aire misteriós i de qualitat.
IMATGE 7
IMATGE 8
Imatges 7 i 8: la imatge 7 segueix en la mateixa línia
de totes les de la marca Portugal, i concretament aquesta està dividida en 4
franges igual que la número 5. Ens mostra 4 platges diferents que es troben a
la geografia portuguesa. Les quatre imatges s’integren d’una forma molt
perfecte i queda molt clara la delimitació entre el cel, el mar i la terra. La
imatge 8 en canvi és de nou una imatge unitària, una sola captura d’un paisatge
concret.
Les formes i el moviment segueixen essent més rígides a la imatge 7, encara
que en aquesta hi podem veure una mica més de moviment tant al cel, amb
l’aparició d’algun núvol que trenca amb l’harmonia total, al mar amb alguna
onada que xoca contra les roques i a la sorra amb la presència de dues persones
que hi passegen. No obstant, el moviment
i la vivesa estan més accentuats a la imatge 8. Aquesta, alhora ofereix unes
formes molt arrodonides, senzilles i difuminades, efecte que es veu incrementat
per la boira que cobreix el mar.
La imatge portuguesa pretén mostrar bàsicament la riquesa i diversitat de
les costes i platges del seu país. L’espanyola en canvi transporta a un espai
on hi regna la tranquil·litat, l’harmonia, la pau, alhora que pots disfrutar
d’aquest paisatge per a descansar i desconnectar. Hi apareixen quatre persones,
les quals formen tots els elements d`’una família: la figura masculina (pare),
la femenina (mare) i la dels nens (fills). D’aquesta manera també es busca
transmetre que les platges del territori espanyol són un lloc idoni per a
descansar i disfrutar amb família.
Si ens fixem en els colors, la imatge 7 presenta una clara distinció entre
els colors blaus i els terrosos. D’aquesta manera es diferencia de forma clara
les limitacions del cel, el mar i la terra. Continua a la mateixa línia que la
resta, blaus i turqueses clars i el color terrós clar pel terra. Segueixen
essent colors molt naturals. En canvi la imatge 8 presenta uns colors pastel
molt clars i suaus. Aquest efecte ajuda a remarcar les formes també suaus i
difuminades, alhora que remarquen també la sensació de tranquil·litat i
harmonia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada