- Evolució del discurs polític
Al llarg de les diferents etapes que han marcat la història del món tot ha
evolucionat al seu voltant i sempre d’acord amb el moment que s’ha viscut. Les
accions polítiques, i concretament el discurs dels polítics ha canviat de forma
notable entre els diferents períodes.
.Món clàssic: retòrica acurada i fonamentada en la oralitat. Importància
del discurs i del que es deia per sobre de tot.
.Imperialisme i monarquies absolutes: el discurs polític passa a ser de
caire autoritari
.Anys 60 i 70: sorgeixen moviments
socials liberadors i el concepte d’estadista polític. S’inicia el concepte de
mitjans de comunicació de masses.
- L’impacte dels mitjans de comunicació
La revolució dels anys 50 porta amb la televisió una evolució que provocarà
l’inici de molts canvis tecnològics.
Apareix el moviment sensacionalista que provocarà també molts canviïs
socials. Tots aquests fets, en aquest moment modifiquen el discurs polític de
forma clara. La imatge passa per sobre d’uns bons estudis o d’una bona
oratòria. Les campanyes polítiques passen a basar-se primer en les percepcions
de l’oient, les imatges, els gestos i per últim queda el missatge. Allò que es
diu queda en un segon terme.
Els actes polítics des d’aquest moment i actualment centren la importància
en la imatge.
- L’espectacle de la televisió
Abans:
Movilitzacions
Caminatas i marxes
Visites domiciliaries
Visites a institucions
Conferències i seminaris
Actes polítics i públics
Sopars i reunions
Ara:
Comercials televisius i altres accions de publicitat
Jingles
Folletons
Material de promoció
Debats televisius
Aparició en programes no polítics
- Influències de la imatge en la nostra percepció política
Alhora i tenint en compte el tema de les emocions podem afirmar que la
imatge que rebem d’un polític és part de la percepció del discurs que aquest
efectua. La imatge és per tant la representació mental que es fa l’elector d’un
polític. Per aquest motiu doncs, la imatge i l’impacte visual és summament
important
La imatge d’un polític ens pot transmetre seguretat, serietat, rigor,
tranquil·litat, seguretat, qualitat o bé ens pot transmetre descrèdit,
falsedat, engany, etc...
És per aquest motiu que tots els polítics acaben modificant la seva imatge
quan arriben al poder, fins i tot aquells que sembla que paren menys atenció a
aquestes qüestions.
Barack Obama
La imatge de personalitats polítiques, podem dir que és el resultat d’una
impressió material que es transmet als sentits. En el camp de la política, la
percepció és la realitat. Allò que es percep des de fora és el que realment val
o donen per bo els receptors més que no el discurs elaborat que les
personalitats polítiques puguin fer. Cal apuntar a més que la No comunicació és
impossible. Barack Obama
- Com es construeix la imatge pública dels polítics?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada