dimecres, 24 d’abril del 2013

TEMA 8. LA IMATGE POLÍTICA

  •  Evolució del discurs polític 

Al llarg de les diferents etapes que han marcat la història del món tot ha evolucionat al seu voltant i sempre d’acord amb el moment que s’ha viscut. Les accions polítiques, i concretament el discurs dels polítics ha canviat de forma notable entre els diferents períodes.

.Món clàssic: retòrica acurada i fonamentada en la oralitat. Importància del discurs i del que es deia per sobre de tot.
.Imperialisme i monarquies absolutes: el discurs polític passa a ser de caire autoritari
.Anys 60 i 70:  sorgeixen moviments socials liberadors i el concepte d’estadista polític. S’inicia el concepte de mitjans de comunicació de masses.
  • L’impacte dels mitjans de comunicació

La revolució dels anys 50 porta amb la televisió una evolució que provocarà l’inici de molts canvis tecnològics.

Apareix el moviment sensacionalista que provocarà també molts canviïs socials. Tots aquests fets, en aquest moment modifiquen el discurs polític de forma clara. La imatge passa per sobre d’uns bons estudis o d’una bona oratòria. Les campanyes polítiques passen a basar-se primer en les percepcions de l’oient, les imatges, els gestos i per últim queda el missatge. Allò que es diu queda en un segon terme.

Els actes polítics des d’aquest moment i actualment centren la importància en la imatge.
  • L’espectacle de la televisió
Aquí parlem sobre el  poder de la televisió i dels mitjans de massa. Sobretot de la seva evolució als llargs dels temps i de la seva implicació a els actes polítics, i la força que els hi atorguen.

Abans:
Movilitzacions
Caminatas i marxes
Visites domiciliaries
Visites a institucions
Conferències i seminaris
Actes polítics i públics
Sopars i reunions

Ara:
Comercials televisius i altres accions de publicitat
Jingles
Folletons
Material de promoció
Debats televisius
Aparició en programes no polítics
Aparició en pàgnes de Internet




Mariano Rajoy








  • Influències de la imatge en la nostra percepció política
En aquest apartat s’afirma que tota la informació que capta el nostre cervell és processada en primer lloc per la part emocional. D’aquí doncs, la gran importància de la imatge i de les primeres impressions que rebem de les coses i en aquest cas concret de les persones, dels polítics, aquells que representen unes idees.

Alhora i tenint en compte el tema de les emocions podem afirmar que la imatge que rebem d’un polític és part de la percepció del discurs que aquest efectua. La imatge és per tant la representació mental que es fa l’elector d’un polític. Per aquest motiu doncs, la imatge i l’impacte visual és summament important
La imatge d’un polític ens pot transmetre seguretat, serietat, rigor, tranquil·litat, seguretat, qualitat o bé ens pot transmetre descrèdit, falsedat, engany, etc...

És per aquest motiu que tots els polítics acaben modificant la seva imatge quan arriben al poder, fins i tot aquells que sembla que paren menys atenció a aquestes qüestions.






Barack Obama










  • Com es construeix la imatge pública dels polítics?
La imatge de personalitats polítiques, podem dir que és el resultat d’una impressió material que es transmet als sentits. En el camp de la política, la percepció és la realitat. Allò que es percep des de fora és el que realment val o donen per bo els receptors més que no el discurs elaborat que les personalitats polítiques puguin fer. Cal apuntar a més que la No comunicació és impossible. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada