Al llarg d'aquest tema parlem bàsicament sobre dos conceptes: la hipertextualitat i els estereotips. Tots ells mol lligats en el camp de la Publicitat.
Per començar definim l'hipertext com a un sistema d'organització de la informació basat en moure's entre diferents textos per mitjà de paraules clau. Organitza la informació de manera no seqüencial.
Aquest concepte el creà Ted Nelson l'any 1965 i permet accedir a la informació que interessi al lector de forma directa.
Pel què fa als estereotips, parlem d'una imatge estructurada i acceptada per a la majoria de les persones, com a representativa d'un determinat col·lectiu.
Lligat amb aquest concepte hi trobem també el cliché: frase, idea, acció o expressió que s'ha utilitzat en excés fins al punt de perdre força i originalitat.
Els estereotips com hem apuntat estan molt relacionats amb la publicitat, ja que hi ha el diàleg obert de si aquesta disciplina en crea.
Si ens centrem en els estereotips i imatges de gènere a la publicitat hi podem trobar el model femení que en conté dos més:
- En anuncis per dones
- Anuncis de la llar
- Dona supeditada a l'home
- Fer la feina per a ells
No obstant actualment la dona treballa fora de casa i la publicitat va dirigida a que aquestes puguin realitzar les tasques de forma més ràpida.
- En anuncis per homes
- Dona ingènua
- Menys capacitat intel·lectual
- Només físic
- Hipersexualització
Com tots sabem, la publicitat té una gran capacitat per a contruïr un univers simbòlic, el seu objectiu és la funció comercial i per tant tendeix a reforçar aquests estereotips.
Les dones com ja hem explicat es retraten com a dèbils (físicament i intel·lectualment) i associades a productes domèstics. Els homes en canvi, en publicitat són tractats com a forts, rebels, violents, treballadors i es mostren en escenaris més professionals.
Cal apuntar però que avui la figura de l'home s'està feminitzant en publicitat ja que aquest cada vegada més té cura de la seva imatge i fa ús de productes de cosmètica, els quals sempre havien estat associats a la dona.
En aquest context dir també que apareixen nous estereotips aplicables a la figura femenina:
- Funcions més importants als spots
- Més forta i segura
- Pot ocupar llocs de treball de responabilitat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada